Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta na American Film Festival

Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta na American Film Festival

27 października Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta zawitała do Wrocławia jako partner American Film Festival, największego w Polsce wydarzenia poświęconego kulturze amerykańskiej. Wraz z Urszulą Śniegowską, dyrektorką artystyczną festiwalu, zainaugurowaliśmy sekcję On Campus, gromadzącą filmy o życiu akademickiemu w Stanach Zjednoczonych. Pokazowi towarzyszyła dyskusja z udziałem absolwentów i stypendystów Fulbrighta.

Na początek wybraliśmy film, który miał we Wrocławiu polską premierę: „Drodzy biali ludzie” Justina Simienia, głośną i uhonorowaną wieloma nagrodami satyryczną komedię o relacjach rasowych na fikcyjnej uczelni z Ligi Bluszczowej. Czy polska publiczność była gotowa na opowieść tak głęboko zanurzoną w amerykańskim kontekście? Na pokaz przyszło liczne grono widzów w różnym wieku, w tym duża grupa uczniów z liceum. Błyskotliwe, wyraziste dialogi – w świetnym tłumaczeniu Kai Klimek – ułatwiły wejście w świat, który tylko pozornie wygląda na zupełnie inny od naszego.

O podobieństwach i różnicach między polskim a amerykańskim systemem edukacji rozmawialiśmy podczas debaty po projekcji. Rozmowa, moderowana przez pracownika Komisji i krytyka filmowego Sebastiana Smolińskiego, ułożyła się w pasjonujący i nieoczywisty wielogłos, bazujący na doświadczeniach i obserwacjach jej uczestników. Wrocławianka Adriana Prodeus, zastępca dyrektora w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, podkreślała, że jako studentka New York University, uczelni w sercu Manhattanu, nie miała okazji przekonać się, jak tak właściwie wygląda prawdziwe życie na kampusie. Dominik Kopiński, profesor z Uniwersytetu Wrocławskiego, zaznaczał, że sytuacja wykładowcy różni się od sytuacji studentów, ale na goszczącym go George Washington University kwestie równości i relacji rasowych wysuwały się na plan pierwszy.

Amanda Machnik i Kathryn Zazenski, dwie amerykańskie stypendystki już drugi rok rozwijające swoje projekty artystyczne w Polsce, mówiły o „Drogich białych ludziach” jako o świetnym komentarzu do sytuacji społecznej w USA i konfrontowały film z realiami życia i studiowania w otwierającej się na obcokrajowców Polsce. Interesujących wątków do rozmowy było aż nadto – wiele z nich będziemy kontynuować na kolejnych spotkaniach.

Do zobaczenia już za rok we Wrocławiu!

Paneliści

Dominik Kopiński

Doktor habilitowany nauk ekonomicznych, pracuje w Instytucie Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Wrocławskim. Autor i redaktor wielu książek oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych o globalnej współpracy gospodarczej i pomocy rozwojowej. Przebywał na stażach badawczych w Chinach i USA. W 2015 był stypendystą Fulbrighta na George Washington University.

Amanda Machnik

Studentka the Cooper Union for the Advancement of Science and Art na Brooklynie. W Polsce rozwija projekt wideo „Color in the Undertones: Recovering the Self in Polish Home Movies”. Współpracuje ze Szkołą Wajdy w Warszawie. Prowadzi stronę vimeo.com/amachnik.

Adriana Prodeus

Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim, zastępca dyrektora w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Autorka licznych tekstów krytycznych o sztuce i filmie oraz książki „Themersonowie. Szkice biograficzne”. Pracowała między innymi w Studiu Kadr i jako redaktorka programów o kulturze w Telewizji Polskiej. 2007 była stypendystką Fulbrighta na Tisch School of the Arts (NYU) w Nowym Jorku.

Katie Zazenski

Studentka Cranbrook Academy of Art, artystka wizualna. Od roku współpracuje z Centrum Nauki Kopernik i Wydziałem Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, rozwijając projekty na przecięciu nauki i sztuki. Tworzy instalacje dźwiękowe, formy wideo oraz prace fotograficzne i oparte na Internecie. Prowadzi stronę kathrynzazenski.com.